Plattegrond met exacte locatie in het programmaboekje, verkrijgbaar in het museum.
Op een weiland ten noordoosten van Museum Belvédère creëert componist Miranda Driessen een compositie voor acht windharpen en passanten. De passanten zijn musici die elders op het festival optreden en zich op enkele momenten vijf tot tien minuten overgeven aan het akkoordenspectrum dat door de wind aan de installatie wordt ontlokt.
Drie etmalen
Het werk heeft een totale tijdsduur van 72 uur. Het begint op vrijdag 26 mei 2023 om 16.30 uur en eindigt op maandag 29 mei op exact hetzelfde tijdstip. Gedurende de compositie worden de windharpen een ruim vijftig maal anders gestemd waardoor ze steeds andere akkoorden vormen. Samen met de wind vormt dat de compositie.
Nachtelijke stemmingen
Om de tijdstippen te bepalen waarop gestemd wordt, laat Driessen zich leiden door het plastische getal van de 20e-eeuwse architect en Benedictijner monnik Dom van der Laan. Hij hanteerde het plastische getal als een ontwerpprincipe, zoals de reeks van Fibonacci, de gulden snede en de leer van de Symmetrie. Het is bepalend voor de manier waarop wij ruimte ervaren.
‘Je kunt pas zien hoe groot iets is, als je het ziet in verhouding tot iets anders.’ – Dom van der Laan
Sanctuary of Sound gaat over leegte, eeuwigheid, hemel en aarde terwijl de verhalen die afkomstig lijken van de omringende horizonten herinneren aan andere, vroegere of toekomstige levens. Sanctuary of Sound is ook een In Memoriam voor Jan Heinke, de maker van de windharpen.
Uitvoerenden
- Miranda Driessen, componist Meer over www.mirandadriessen.com
- Jan Heinke, concept en ontwerp windharpen Meer over chrononaut.art
- Steffen Hartmann, bouwer windharpen Meer over elbschmied.net
Mede mogelijk gemaakt door Fonds Podiumkunsten