Het Atlas Ensemble is voor een tweede residentie te gast op Oranjewoud Festival met een geheel nieuwe formatie: zestien blazers en twee slagwerkers uit alle windstreken. Het vormt een onderdeel van een meerjarig traject, geïnitieerd door Oranjewoud Festival en samen met componist Joël Bons ontwikkeld. In 2019 won Bons de prestigieuze Grawemeyer Award for Music Composition (Nobelprijs voor muziek), voor zijn compositie Nomaden. Het Atlas Project vormt hierop een vervolg en heeft tot doel de stapsgewijze ontwikkeling van een transcultureel Atlas Orkest, bestaande uit 40 à 50 musici. Een ongehoorde klankwereld wordt ontsloten. Op 21 juni 2025 debuteert het orkest in het Amsterdamse Concertgebouw tijdens de NTR ZaterdagMatinee in samenwerking met het Holland Festival.
Evenals vorig jaar zal het premièreconcert in 2024 bestaan uit een bonte reeks nieuwe composities, speciaal in opdracht van Oranjewoud Festival gecomponeerd voor een uniek collectief van topmusici en instrumenten uit verschillende culturen. Stonden vorig jaar snaarinstrumenten centraal, dit jaar is het de beurt aan een letterlijk ongehoord arsenaal aan blaasinstrumenten plus slagwerk. Het Atlas Wind and Percussion Ensemble dat Bons heeft samengesteld, is eigenlijk een compleet nieuwe formatie: 14 van de 18 musici doen voor het eerst mee (zie spelerslijst onderaan).
Het concert belooft een aaneenschakeling te worden van uiteenlopende stukken voor bamboefluiten, dubbelrieten en mondorgels, variërend van dromerig tot heftig, van melancholiek tot briljant, van intieme soli tot fors uitpakkend transcultureel blaasorkest. Je weet niet wat je hoort!
Joël Bons: ‘Ik zie een grote schare spelers uit alle windstreken met allemaal verschillende instrumenten voor me, een enorm scala aan kleuren en culturen die in diverse formaties tot klinken komen en ongekende relaties met elkaar aangaan. Het wordt een bonte samenscholing van muzikanten waar nieuwe klankperspectieven en ‘muzikale multitalen’ mogelijk zijn. De vormen van muziek die met dit unieke gezelschap kunnen ontstaan, variëren van solo tot kamermuzikaal tot orkestraal in een caleidoscopische afwisseling.’
Uitvoerenden
- Hyelim Kim, daegum Meer over www.hyelimkimmusic.com
- Jeannette Landré, fluit Meer over nbe.nl/musici/jeannette-landre
- Gevorg Dabaghian, duduk/zurna Meer over gevorg-dabaghyan.com/en
- Raphaela Danksagmüller, duduk Meer over raphaeladanksagmuller.com
- Guo Yazhi, guanzi/suona Meer over www.yazhiguo.com
- gamin, piri/taepyeonso Meer over www.gaminmusic.com
- Shavkat Matyoqubov, koushnai
- Ainhoa Pérez Etxepare, hobo / Engelse hoorn
- Anna voor de Wind, (bas)klarinet Meer over www.annavoordewind.nl/nl
- Salome Etter, (bas)klarinet Meer over www.salomeetter.com
- Stijn van Beek, Ierse doedelzak Meer over www.stijnvanbeek.nl
- Naomi Sato, sho Meer over www.sato-naomi.com
- Zifan Dai, sheng
- Weng Ziyi, sheng
- Pedro Pérez, fagot
- Sebastiaan Kemner, trombone Meer over sebastiaankemner.com
- Tatiana Koleva, slagwerk Meer over www.tatianakoleva.com
- Keith Ng, slagwerk Meer over www.keith-ng.com
- Ed Spanjaard, dirigent Meer over www.edspanjaard.nl
- César Eduardo Ramos, assistent-dirigent
Maker
- Joël Bons, componist
Programma
Joël Bons – 132 管 (guan), 12-delig nieuw werk voor 16 blazers en 2 slagwerkers (wereldpremière), geschreven in opdracht van Oranjewoud Festival