Reisbeschrijving
Meteen nadat je de bus in stapt, begint de ervaring. Onderweg naar Oranjewoud worden jou alle ins en outs van het festival en het programma uitgelegd door de jonge inleider Tea Stamhuis. Na aankomst begint je festivalbezoek bij Museum Belvédère. Daar is de expositie Als de Dood te bekijken met binnen en buiten een aantal bijzondere bijdragen vanuit het festival, zoals een 72-uur durende windharpencompositie in het nabijgelegen weiland en verschillende (interactieve) muziekinstallaties. Ter afsluiting woon je een presentatieconcert bij van enkele wereldsterren uit het vermaarde Atlas Ensemble.
Bach en Piazzolla
Een kleine wandeling door het parklandschap brengt je vervolgens bij het Salon Podium waar het Isabelle van Keulen Ensemble je trakteert op muziek van een tijdloze Bach en warmbloedige Piazzolla. Dan is er een moment om te kiezen: slenter je naar het sfeervolle Festivalhart de Proeftuin in de historische Overtuin om op je gemak van allerlei heerlijke gerechten en dranken te genieten en energie op te doen voor het avondprogramma? Of laat je je verrassen door de spectaculaire locatiecompositie De Roep van de Semantron van de Griekse componist Aspasia Nasopoulou, met het publiek aan weerszijden van het Grand Canal?
Van Ravel tot Zuid-Afrikaanse jazz
Daarna snel nog even wat eten in het Festivalhart de Proeftuin. Gelukkig zijn de zitplaatsen gereserveerd bij het wereldvermaarde Quatuor Ebène. Dat speelt onder andere Bach-bewerkingen van de Zwitser Richard Dubugnon en het beroemde strijkkwartet van Ravel. Terug in de Overtuin is het tijd voor de laatste etappe: de bigband AM.OK van Tijn Wybenga die voor de gelegenheid een samenwerking aangaat met de Zuid-Afrikaanse gitarist, componist en denker Vuma Levin en zijn kwintet. De gereedstaande bus brengt je tot slot weer snel en veilig terug naar Groningen.