Ode aan Čiurlionis
De Litouwse kunstenaar en componist Mikalojus Konstatinas Čiurlionis (1875-1911) kon door een bijzondere neurologische aandoening, synesthesie, geluid in kleuren en beelden horen en andersom. Het legde de basis voor zijn dubbeltalent; Čiurlionis wordt tegenwoordig beschouwd als de belangrijkste schilder en componist die Litouwen heeft voortgebracht. Tijdens Oranjewoud Festival kun je van beide exponenten van zijn kunstenaarschap genieten. Op deze pagina vind je een overzicht.
De Schilder
Museum Belvédère is het eerste museum in Nederland dat een tentoonstelling wijdt aan het werk van M.K. Čiurlionis. Tot op de dag van vandaag wordt hij beschouwd als nationaal icoon van Litouwen. Kunsthistorici noemen zijn naam in één adem met die van tijdgenoten als Gustav Klimt, Edvard Munch en Wassily Kandinsky.
Beyond Heaven and Earth
Hoewel het werk van Čiurlionis gedurende de jaren waarin Litouwen deel uitmaakte van de Sovjet-Unie in het westen vrijwel onbekend bleef, zijn er de laatste decennia door vele grote musea over de hele wereld tentoonstellingen aan hem gewijd. Het accent van de tentoonstelling in Museum Belvédère ligt op Čiurlionis’ latere werken, geschilderd met temperaverf, waarin hij in zijn geheel eigen symbolistische stijl een symbiose vindt tussen beeldende kunst en muziek.
In plaats van de werkelijkheid – zoals wij die (her)kennen – geeft Čiurlionis met zijn werk een andere wereld weer; die van mythen, sagen, sprookjes en visioenen. De natuur was zijn muze en hij haalde zijn inspiratie uit zowel Litouwse sagen, legenden en volksgeloven als uit niet-westerse culturen, variërend van de Oud-Egyptische, Indiase tot Aziatische. Dat verbeelden van ongekende voorstellingen en werelden loopt als een rode draad door zijn werk. In de tentoonstelling zullen circa 70 temperaschilderingen van zijn hand te zien zijn, waarin geheimen worden opgeroepen en de aardse wereld wordt verbonden met het bovennatuurlijke.
Naar Museum Belvédère
De Componist
De muziek van Čiurlionis belichaamt de kern van de Litouwse professionele muziek. Het heeft gediend als basis voor de Litouwse muziekcultuur van de 20e eeuw. In een korte creatieve periode van iets meer dan tien jaar evolueerde de muziek van Čiurlionis van traditionele romantiek naar composities die de moderne atonale muziek voorspelden. Vermoedelijk deed hij zijn eerste compositiepogingen in Plungė, waar hij studeerde en speelde in het orkest op het landgoed van Prins M. Oginski. Het was echter in Warschau dat hij de compositie met serieuze bedoelingen op zich nam, waar hij sinds 1897 compositie en orkestratie studeerde bij Z. Noskowski. Voordat hij in juni 1899 afstudeerde aan het Warschau Instituut voor Muziek, had Čiurlionis een aantal stukken gecomponeerd, canons, fuga’s, variaties en twee sonates voor piano, sonate voor viool en piano (niet bewaard gebleven), variaties voor strijkkwartet, fuga’s voor koor, terwijl zijn afstudeerwerk de cantate De Profundis voor gemengd koor en symfonieorkest was.